It is currently Fri Dec 19, 2014 4:55 am

All times are UTC + 8 hours




Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: casting siakap menggunakan udang hidup..
PostPosted: Tue Mar 23, 2010 10:40 pm 
Offline
KELI
User avatar

Joined: Sun Mar 21, 2010 11:49 pm
Posts: 56
salam semua..sy nk tau la macam mana nk casting siakap menggunakan udang hidup..bagaimana dgn perambutnya.panjangnyacara mencangkuk umpan..dan teknik casting nye tu..harap ada otai2 yg sudi membantu..tq :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: casting siakap menggunakan udang hidup..
PostPosted: Wed Mar 24, 2010 7:07 am 
Offline
KELAH
User avatar

Joined: Tue Feb 09, 2010 6:03 pm
Posts: 937
ni mesti cast kakap kolam ni?
hihihi..
tgu otai kakap masuk bro.... :D

_________________
Hoping for the FISH but expecting the KUMPOU


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: casting siakap menggunakan udang hidup..
PostPosted: Wed Mar 24, 2010 8:20 am 
Offline
KNF mod
User avatar

Joined: Sun Dec 27, 2009 11:19 am
Posts: 501
Location: kole iba dan kawasan yg sama waktu denganye..
bukan kolam je blh pakai teknik nie,muara pun boleh..
banyak cara sebenarnye tapi yg biase saye pakai mcm nie:

> saya biase cangkuk bahagian dekat ekor dia(bukan hujung ekor, kat isi dia).. jangan sampai kena urat dia yang warna hitam tu..

> perambut biase saya pakai dlm 3-4 kaki je..

> biase saye karau pelahan2, stop, karau..karau pelahan takut udang mati dan masa stop tu supaya udang tu bergerak...

maybe otai lain ade cara lain yg lebih mencangkuk..kita tunggu respon die org...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: casting siakap menggunakan udang hidup..
PostPosted: Wed Mar 24, 2010 8:42 am 
Offline
KNF mod
User avatar

Joined: Sun Dec 27, 2009 9:06 am
Posts: 3509
kl nk baling jauh bleh letak ladung udang yg bulat tu barang seketul..

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: casting siakap menggunakan udang hidup..
PostPosted: Thu Mar 25, 2010 7:48 pm 
Offline
KELI
User avatar

Joined: Sun Mar 21, 2010 11:49 pm
Posts: 56
sy nk casting kt muara je..coz byk reba2 yg kekadang kal tem casting gune gewang die xnk smbr lak..tu yg nk cube gune udg idup tu..tq 4 da info :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: casting siakap menggunakan udang hidup..
PostPosted: Thu Mar 25, 2010 8:02 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Dec 27, 2009 9:12 am
Posts: 5478
Location: terengganu - negeri sembilan
kalau kat muara cangkut kat ekor udang tapi jgn kena urat hitam dia.. nanti cepat mati udang tu...
kalau kawasan berbatu atau ada reba.. selalunya amber guna plastersing ( tak pasti nama standartnya) kalu tak pun guna tanah liat... bukan apa kalau tarik tak sangkut kat reba....

perambut prefer guna 100% floro... atau tali hantu... baru lah invisible dalam air... tertipu lah kakap tu nanti

_________________
roger-roger untuk komplot 017-9612844

Maybank 163091001793 ( Mohd Rozi Jusoh )bank islam 13044020980378 ( Mohd Rozi Jusoh)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: casting siakap menggunakan udang hidup..
PostPosted: Fri Mar 26, 2010 12:31 pm 
Offline
KELI
User avatar

Joined: Sun Mar 21, 2010 11:49 pm
Posts: 56
papamafia wrote:
kalau kat muara cangkut kat ekor udang tapi jgn kena urat hitam dia.. nanti cepat mati udang tu...
kalau kawasan berbatu atau ada reba.. selalunya amber guna plastersing ( tak pasti nama standartnya) kalu tak pun guna tanah liat... bukan apa kalau tarik tak sangkut kat reba....

perambut prefer guna 100% floro... atau tali hantu... baru lah invisible dalam air... tertipu lah kakap tu nanti




plastering??cmne tu eh tuan..


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: casting siakap menggunakan udang hidup..
PostPosted: Fri Mar 26, 2010 5:46 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Dec 27, 2009 9:12 am
Posts: 5478
Location: terengganu - negeri sembilan
kawe tak tahu lah apa benda namanya :mrgreen: .. tapi kalau kat sini org panggil plastersing yang selalu bebudak buat main tu... penyet-penyet boleh buat gajah dan binatang lain... mcm tanah liat gitu....


ni kena mintak pertolongan kekawan yg lain ni apa bahasa standard untuk "plastersing".....

_________________
roger-roger untuk komplot 017-9612844

Maybank 163091001793 ( Mohd Rozi Jusoh )bank islam 13044020980378 ( Mohd Rozi Jusoh)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: casting siakap menggunakan udang hidup..
PostPosted: Sun Mar 28, 2010 11:40 am 
Offline
KNF mod

Joined: Wed Dec 30, 2009 12:47 pm
Posts: 336
Location: Jalan Duta-Kemaman
Emmm...casting menggunakan umpan hidup nie selalunya digunakan kat kolam2 komersial dan juga di muara...Pengunaan perambut biasa yang saya gunakan ialah 30lbs yang panjangnya sekitar 2-3kaki.Pada perambut tersebut saya akan letak atau kepitkan timah yang bertindak sebagai pemberat bagi menengelamkan umpan tersebut serta menggelakkan umpan udang tadi timbul.Kebiasaannya kalau kita nak mancing menggunakan umpan hidup ni di muara dicadangkan supaya kita sediakan banyak perambut kerana biasa siakap ini akan lepak atau bersantai di reba2 yang banyak bersimpang siur di tebing muara tersebut. Oleh kerana sifatnya yang sememangnya menyambar umpan, sememangnya reba2 yang banyak terdapat dimuara adalah tempat terbaik untuk siakap mengendap mangsa.So sediakanlah perambut anda awal2 kdgn kuantiti yang banyak kerana kebarangkalian untuk sangkut adalah tinggi....
Selamat mencuba..

_________________
Buang sampah kedalam tong sampah kerana anda akan tenggelam didalam timbunan sampah jika anda membuang sampah merata-rata......
Ngail kalu roger2 la ambe - 019 2749445(BS)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: casting siakap menggunakan udang hidup..
PostPosted: Tue Mar 30, 2010 9:40 pm 
Offline
KELI
User avatar

Joined: Sun Mar 21, 2010 11:49 pm
Posts: 56
trima kasih tuan bujang...info yg sgt bgs..ade mase balik kg nt nk praktikkan..hehe


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 8 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Translated by Maël Soucaze © 2009 phpBB.fr